Kompetensområde
JURISTER TILL DIN TJÄNST

MEDIERÄTT

För de flesta företag är publiceringar i sociala medier och på internet en självklarhet och det blir bara vanligare och vanligare med samarbeten med olika influencers. För dig som influencers, bloggare, YouTubers och Instagrammare, som många gånger har ett eget företag är det viktigt att veta vad du bör tänka på i olika samarbetsavtal. Oavsett om du är in en influencer eller företräder ett företag är det viktigt att tänka över samarbetet ordentligt. Vad ska det läggas vikt vid och vilka resultat är rimliga samt ersättningen för detta. I sammanhang när det gäller publikationer och samarbeten så kan även frågor som yttrande- och tryckfrihet bli aktuella. Vi hjälper dig oavsett om det gäller traditionell media som tv och publikationer eller social media.

Vad Du bör tänka på som influenser när du har samarbeten?

Vad bör du tänka på som influenser?

Din marknadsföring i sociala medier

Om du har ett samarbete och ska marknadsföra en produkt för ett företag så måste det tydligt framgå att det är reklam.

Det är marknadsföringslagen som förbjuder dold marknadsföring och därför måste det tydligt framgå av ditt inlägg när det rör sig om reklam. Detta är för att den som läser inlägget eller ser Youtube-klippet snabbt ska se när det rör sig om reklam. Som influenser kan du visa detta på olika sätt. Ett tydligt sätt är att skriva "annons" på ett tydligt sätt och att det med en gång framgår att det är marknadsföring. För läsaren är det viktigt att det snabbt framgår att det är en annons och därför är det viktigt att det inte står längst ner i inlägget.

Om du gör reklam i ett inlägg på din blogg, krönika eller i en film där reklam normalt sätt inte förekommer är det ännu viktigare att det framgår för läsaren att inlägget är sponsrat och att det rör sig om reklam.

När rör det sig då om reklam?

Många influensers är vana att få hemskickat olika produkter som företag vill få reklam för. Vad är det då som gäller avseende ordet reklam? Jo, precis som när du får betalt för ditt inlägg så räknas det som reklam när du får produkter gratis av företagen för att du ska marknadsföra dessa. Så snart det finns ett uppdrag från företaget så räknas det som marknadsföring.

CHECKLISTA

  • När du har ett samarbete med ett företag så ska det tydligt framgå av ditt inlägg.
  • Skriv gärna annons eller liknande ord så att läsaren inte kan missuppfatta inlägget.
  • Även om du skriver en krönika eller gör en video och denna är sponsrad så är det viktigt att det framgår.